Een vroege vogel in de maak

Erwin Kerk
Published in
3 min readJan 11, 2017

--

Goede voornemens, tja, wat moet je er mee? Ik heb voor mezelf besloten om daar niet aan mee te doen…..dacht ik. Want toch is de knop omgegaan. Sinds vorige week ben ik bezig om een “early riser” te worden.

In mijn geval betekent dat opstaan om 05.45u ‘s morgens. Zo vroeg? Ja, zo vroeg! Ik zal je vertellen waarom en hoe het me tot nu toe vergaat.

Mijn avonden bestonden vaak uit duf voor de TV hangen, (veel) te laat naar bed gaan en ‘s morgens met moeite uit mijn bed komen. De energie die er zou moeten zijn was er lang niet altijd. Dus ik vond dat ik daar maar eens verandering in moest brengen.

Ik wilde fitter opstaan, weer actiever gaan sporten en vooral…regelmaat! Dus ik ben begonnen met het opstellen van een schema wat past bij mijn intenties. Om een paar dingen op te noemen:

• Opstaan om 05.45u
  • Sporten (3x in de week dan, je moet het ook weer niet overdrijven)
  • Verantwoord ontbijten (dat deed ik voorheen niet of nauwelijks)
  • Koos-Telefoonloos tijdens maaltijden (geen afleiding)
  • Eten om 18.00u
  • Geen koffie na 19.15u (en per definitie veel minder koffie drinken)
  • Geen schermpjes, tv en felle lichten meer na 21.30u
  • Naar bed om uiterlijk 22.30u

In het weekend zit er wel wat ruimte in het schema, maar de belangrijkste dingen, zoals bedtijd en minder koffie, gelden ook op zaterdag en zondag.

Dit schema levert me uiteindelijk veel tijd op. De hoeveelheid tijd die ik kan besteden aan nuttige dingen neemt sterk toe, de avonden zijn langer en in de weekenden kan ik een stuk productiever zijn. Ook de regelmaat wat betreft maaltijden zou een positieve invloed moeten hebben, wellicht zelfs op mijn gewicht. Alhouwel een rondje hardlpen ook niet verkeer zal zijn natuurlijk.

Ik ben nu een kleine week bezig en ik heb mezelf voorlopig nog niet teleurgesteld. Ik drink beduidend minder koffie (en meer thee), heb geen koffie na 19.15u gehad en heb nog geen ontbijt overgeslagen, waardoor ik met een kleinere, gezondere lunch toe kan. Sporten is er nog niet van gekomen, maar ik vond het nog te koud om te gaan hardlopen. Ja, ik weet het, da’s een slappe smoes. Ook de “schermpjespauze” bevalt me goed. Programma’s die ik graag wil zien kan ik een dag later, op een vroeger tijdstip, gewoon terugkijken. Live TV is zo 2016!

Het op tijd opstaan gaat redelijk. Ik merk dat ik nog niet altijd even fit wakker word, maar dat. zal nog een beetje wennen en bijslapen zijn. Volhouden dus.

Mijn sociale activiteiten zullen af en toe nog flink botsen met de gewenste bedtijd, maar ik probeer dan goed op de hoeveelheid uren slaap te letten. Altijd een meervoud van 1:25u, aangezien dat de lengte is van mijn slaapcyclus (erg handige informatie van m’n smartwatch). Als ik dus een kleine anderhalf uur later naar bed ga, zou ik dus (bijna) net zo fit wakker moeten worden. We gaan het zien.

Ik merk in ieder geval dat ik er gemotiveerd voor ben. Dat heeft vast te maken met het feit dat het redelijk tot goed gaat, maar de tijd zal leren of ik zo enthousiast blijf.

Signing off. Tijd voor een kop koffie, eh, thee!

--